zondag 23 januari 2011

Reconstructie

Ik denk nu vooruit over een eventuele reconstructie aan beide borsten. Wanneer ik gen-drager (ik bedoel drager van het mutatie-gen brca1/brca2) ben zit ik al heel dicht bij deze beslissing. Hoogstwaarschijnlijk wordt dit dan ook het advies van de doctoren. Wanneer ik geen gen-drager ben lijkt het me ook een opluchting af te kunnen komen van de zwaarte die borstkanker met zich meebrengt in mijn leven. In dit geval sta ik eigenlijk voor de meest moeilijke beslissing. Het advies zou dan een borstsparende operatie kunnen zijn, terwijl ik dan misschien toch al het borstweefsel zou willen laten verwijderen. Even terzijde gelaten, ik weet natuurlijk niet hoe ik me voel als ik feiten te horen ga krijgen. En dat gevoel heb ik ook nodig om een definitieve beslissing te kunnen nemen.

Er zijn verschillende mogelijkheden bij het reconstrueren van borsten. Je kan bijvoorbeeld gebruik maken van buikvet. Deze spreekt mij aan. Het zou jammer zijn als ik van de plastische chirurg te horen krijg dat deze voor mij niet is weggelegd vanwege te weinig buikvet. Dan had u de afgelopen 2 maanden moeten kweken mevrouw. Ik ga maar eens bellen met een mammacareverpleegkundige of de afspraak met de plastische chirurg niet eerder kan.

Een andere methode is het verschuiven van een deel van de grootste rugspier (latissimus dorsi) Ik voel niet voor deze methode want ik krijg dan 2 grote littekens op mijn rug. Bovendien, grap ik met mijn mannelijke collega masseur, hoe moet hij mij dan masseren als ik last heb van mijn rugspier. Haha we zien het voor ons, ik omgekeerd op de massagestoel……..

1 opmerking:

  1. Als je nou kiest voor optie 1, mag je mijn buikvet wel hebben hoor! ;)

    BeantwoordenVerwijderen